Követeléskezelés a kereskedelemben

Érdemes-e egy kereskedelmi cégnek követeléskezelő fordulni? Erre a kérdésre adott választ Üveges Judit, az Intrum értékesítési vezetője a Trade Magazin által szervezett Business Days konferencián. A válasz: egyértelműen igen.

Kevés olyan mozgalmas szektor van, mint az FMCG világa. A napi fogyasztási cikkek piaca állandóan pörög, nincs megállás egy percre sem. Összetett ellátási láncok biztosítják, hogy azonnal és folyamatosan rendelkezésre álljon minden olyan termék, amelyre a fogyasztóknak a mindennapokban szüksége van.

 

A kereskedelmi szektor komplexitásából fakadóan a legapróbb probléma is komoly zavart tud okozni ebben a láncban. Egy késői teljesítés megakaszthatja a teljes gyártási folyamatot, egy-egy kimaradó szállítmány pedig áruhiányhoz vezethet a boltok polcain. Bár erről kevesebb szó esik, de ugyanilyen zavarhoz vezethet, ha a lánc egy szereplője nem egyenlíti ki időben beérkező számláit. A kintlévőségek okozta likviditási válság ugyanúgy végig haladhat a kereskedelmi láncon, mint ahogy a termékek eljutnak a gyártótól a fogyasztóig. Csak annál sokkal gyorsabban.

 

Az FMCG szektor szereplői számára különösen fontos, hogy felkészüljenek a lejárt tartozások okozta kihívásokra – ez volt Üveges Judit, az Intrum értékesítési vezetőjének legfontosabb üzenete a Trade Magazin által szervezett Business Days konferencia résztvevői számára.


A szeptember 26-i nagykereskedelmi szekcióban elhangzó előadás során Üveges Judit kifejtette: az Intrum tapasztalatai szerint az FMCG szektorban a gazdasági többi területéhez képest jóval kevesebb szó esik a követeléskezelésben rejlő lehetőségekről. Pedig kintlévőségek nélküli vállalat nem létezik.

 

Foglalkozni kell vele, nem szabad szőnyeg alá söpörni a kintlévőségek problémáját. Fontos, hogy a követelések kezelése az üzletmenet szerves része legyen. Egy olyan gyorsan pörgő szektorban, mint a kereskedelem egy ki nem egyenlített számla azonnal likviditási válsághoz vezethet. Ez pedig nem is olyan ritka. Judit prezentációjából kiderült, az Intrum kutatási adatai szerint közel minden második tartozás mögött az ügyfél pénzügyi nehézégei állnak. A 2018 tavaszán készített Európai Fizetési Jelentés ugyanakkor arra is rámutatott, a kintlévőségek több mint 20 százaléka szándékos nemfizetés következménye.

 

Ezért különösen fontos, hogy FMCG szemszögből is beszéljünk a kintlévőségek kezeléséről. Ennek érdekében az Intrum már második alkalommal vett részt a Trade Magazin által szervezett kereskedelmi csúcstalálkozón, ezzel is felhívva a figyelmet a credit management szolgáltatásokban rejlő lehetőségekre. Hiszen nemcsak a szektor egyes szereplői, de az egész gazdaság érdeke, hogy stabilan működjenek a kis- és nagykereskedelemmel foglalkozó vállalatok.

 

Üveges Judit előadásában rámutatott, hogy a kintlévőségek nemcsak a kieső bevétel miatt okoznak problémát, hanem azért is, mert kezelésük időt és energiát vesz el a munkatársaktól. Követeléskezelő bevonásával azonban a kereskedelemben dolgozó cégek munkatársak azzal tudnak foglalkozni, ami a főtevékenységük: az ügyfél- és üzletszerzéssel. Mert a legnagyobb érték az ügyfél. Mindent meg kell tenni megtartása érdekében.

 

Vannak, akik úgy gondolják, rossz az üzenete, ha egy cég professzionális követeléskezelőhöz fordul. Ezzel szemben azonban annak is gyorsan híre megy, ha valamelyik cég esetében nincs következménye a számlák nemteljesítésének. Ha megszokott és megtűrt a fizetési késedelem, akkor nem is várható, hogy a partnerek időben fizessenek. Ez pedig a lehető legrosszabb forgatókönyv bármely vállalat számára.