A kkv-hitelek kezelése - 6 kihívás a bankok előtt
A kis- és középvállalkozásoknak a világjárvány idején a talpon maradásuk érdekében nyújtott példátlan mértékű hitelezés jelentős kihívás elé állítja a bankokat.
A világ ma egészen másképp néz ki, mint néhány évvel ezelőtt. A világméretű járvány és az instabil politikai környezet megzavarta az európai gazdaságot és a fizetési környezetet, ami minden méretű vállalatra hatással van. A kereslet és a kínálat változásával szemben különösen érzékenyek a kkv-k, melyeknek saját kötelezettségeik teljesítéséhez egészséges likviditásra van szükségük.
A hitelezőknek Európa-szerte biztosítaniuk kell a kis- és középvállalkozásoknak kölcsönadott pénzeszközök hatékony és érzékeny kezelését.
Melyek a bankok előtt álló legfontosabb kihívások?
Erőforrások:
Sok bank nincs felkészülve a nagy volumenű kintlévőségkezelésre, hiszen korábban a kkv-k nemteljesítési aránya alacsony volt. Ennek eredményeként sok hitelezőnek nincs kapacitása a nemteljesítő hitelek növekvő volumenének kezelésére. A gyors ütemű bővítés nehézkes, további szakképzett személyzetet és befektetéseket igényel.
Technológia:
Az elavult rendszerek megnehezíthetik a bankok számára a hatékony behajtást, és jelentős beruházásokra van szükség ahhoz, hogy megfeleljenek a ma elvárt színvonalnak. Nagy volumenek esetén a legmodernebb technológia és a digitális behajtás által kínált előny jelentős tényező a hatékonyság, az ügyfélút és a nyereségesség szempontjából.
Erőforrások hiánya:
A menedzsment idejét, az informatikai és szervezeti erőforrásokat az új ügyfelek megnyerésére és a meglévő ügyfelek megtartására kell összpontosítani. A bankoknak a gyarapodás érdekében termékinnovációs, digitalizációs és költséghatékonysági programjaikat az alaptevékenységük fenntartására kell összpontosítaniuk ahelyett, hogy erőforrásaikat a kintlévőségkezelésre fordítanák.
Mennyiségi változások:
A gazdasági fellendülés sebességétől és a globális egészségügyi válság fordulataitól függően a nemteljesítő hitelek szintje drámaian változhat. Akárhogy is, a kkv-hitelek volumene akkora, hogy még egy kisebb nemteljesítési arány is jelentős kihívást jelent a behajtásukban.
Pénzügyi mérleg:
Ha nem kezelik megfelelően ezeket a kihívásokat, akkor ezek rövid és középtávon hatással lesznek a bankok eredményére. A speciális szakemberekbe, adatokba, rendszerekbe és elemzésekbe való beruházás szintén átszervezést igényelne, akkorra, amikor a nemteljesítési csúcs bekövetkezik. A múltbeli tapasztalatok szerint legalább 10%-os behajtási növekedés érhető el, ha a beszedéseket kiszervezik egy szakosodott szolgáltatóhoz - ami hosszú távon kulcsfontosságú különbség a bevételek tekintetében.
Ügyfélélmény:
A bankoknak magasan képzett szakemberekre és folyamatokra van szükségük ahhoz, hogy a minden körülményekkel szembesülő vállalkozásokat kezelni tudják - a bajba jutott ügyfelektől kezdve a talpra állni készülőkön keresztül azokig, akik szándékosan igyekeznek elkerülni a visszafizetést. Etikai és hírnevet érintő szempontból elengedhetetlen a digitális lehetőségek választéka és az ügyfélközpontú megközelítés.
A legfontosabb, hogy a bankok és partnereik az adott körülményekhez igazítsák a megoldásokat - ez a legjobb módja a magasabb megtérülés és a pozitív ügyfélélmény biztosításának.Stanislav Krasnodemskyi, M&A Director at Intrum
Mit tehet a kockázatok mérséklése érdekében?
Mindezek a kihívások negatívan befolyásolják a nyereségességet, ha nem kezelik őket megfelelően. A siker érdekében elengedhetetlen, hogy a bankok képzett partnerekkel rendelkezzenek, akik segítenek az egyéni portfóliójuknak megfelelő, testre szabott megoldások kialakításában. Európa vezető kintlévőségkezelő vállalataként az Intrum a kkv-hitelek egyik fő kezelője. Készen állunk arra, hogy támogassuk a bankokat abban, hogy megoldásokat találjanak a nemteljesítő hiteleikre.