Tovább nőtt a különbség a magyar régiók között – ezeken a területeken a legjobb a fizetőképesség
Míg 2025 első negyedévében Észak-Magyarországon és az Észak-Alföldön erősödött, addig a nyugati és középső régiók többségében gyengült a háztartások fizetőképessége – derül ki az Intrum és a GKI Gazdaságkutató Zrt. közös munkájával készült Intrum Regionális Fizetőképességi Index (IRFI) legfrissebb adataiból.
Az Intrum Regionális Fizetőképességi Index (IRFI) célja, hogy történeti alapon nyomon kövesse a magyar háztartások fizetőképességének alakulását a hét statisztikai régióban. A 2025 első negyedéves adatok alapján erőteljes különbségek látszanak az országon belül: míg egyes térségekben javul a fizetési képesség, máshol visszaesés tapasztalható.
Erősödnek a keleti régiók

Fizetőképességi szakadék a centrum és a periféria között
A fejlettebb régiók, mint Közép-Magyarország, Közép-Dunántúl és Nyugat-Dunántúl, bár hosszabb távon még mindig kedvezőbb helyzetben vannak, az elmúlt negyedévben enyhe visszaesést mutattak. Közép-Magyarországon - ahol a vásárlóerő-paritáson mért GDP az EU-átlag 123%-a, - az index 1%-kal csökkent. Közép-Dunántúlon 0,7%-os, Nyugat-Dunántúlon pedig 0,9%-os csökkenés volt tapasztalható.
A leggyengébb eredményt Dél-Dunántúl érte el, ahol az index negyedéves szinten 3,2%-kal esett vissza, és éves összevetésben is csaknem 3%-os csökkenést mutat. A régió 66 pontos értékkel az ország legalacsonyabban teljesítő térsége lett. Dél-Alföldön a visszaesés enyhébb, de a 0,8%-os negyedéves csökkenés itt is enyhén romló pénzügyi kilátásokra utal.
Az idei első negyedév adatai alapján egyre inkább kirajzolódik egy régióspecifikus trend a háztartások fizetőképességében: egyedül Észak-Magyarországon figyelhető meg folyamatos javuló tendencia a tavalyi év harmadik negyedévétől, míg a korábban szintén stabilabbnak vélt középső és nyugati régiókban jelenleg enyhe visszaesés figyelhető meg. Ezzel összességében nőtt a differencia a régiók között, és továbbra is nagy a szakadék: Észak-Magyarország még mindig a kiemelkedik a lakosság fizetőképességét tekintve.Kaczur Tibor, az Intrum márka és marketingkommunikációs igazgatója